-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48346 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

معناي تشكيك در هدايت يافتن پيامبر و يارانش، و ضلالت كفار در آيه 24 سورة سبأ چيست؟

در اينباره چند وجه گفته شده است از آن جمله:

1. خداوند ابتدا حق و حقيقت را به روشني و با دليل قاطع بيان نموده، سپس جهت واداشتن به فكر و انديشه مطلب را چنين بيان نموده است: إِنَّـآ أَوْ إِيَّاكُمْ لَعَلَيَ هُدًي أَوْ فِي ضَلَـَلٍ مُّبِينٍ ;(سبأ،24) ما يا شما بر (طريق) هدايت يا در ضلالت آشكاري هستيم! يعني دربارة اين سخن بينديشيد ببينيد كدام حق و كدام باطل، كدام هدايت و كدام گمراهي است. و اين يكي از بهترين روشهاي مناظره است كه طرف را به انديشه وا دارد.(ر.ك: الميزان في تفسير القرآن، علامه طباطبايي، ج 16، ص 398، دارالكتب الاسلامية / تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي، و ديگران، ج 18، ص 82، دارالكتب الاسلامية.)

2. جهت انصاف در مناظره و گفت و گو اين گونه بيان شده است، نه به خاطر شك داشتن در مطلب; چنان كه شخص ميگويد بدون شك سخن يكي از ما نادرست است، با اين كه ميداند كدام سخن درست و كدام نادرست است.(ر.ك: مجمع البيان، طبرسي، ج 4، ص 389، داراحيأ التراث العربي / التبيان في تفسير القرآن، محمد الحسن بن علي الطوسي، ج 8، ص 394، مكتب الاعلام الاسلامي.)

3. برخي گفتهاند أو در اين آيه به معناي واو است و لعلي هدي مربوط به إنّا و في ضلال مبين مربوط به اياكم است; يعني إِنَّـآ أَوْ إِيَّاكُمْ لَعَلَيَ هُدًي أَوْ فِي ضَلَـَلٍ مُّبِين.(ر.ك: التبيان في تفسير القرآن، همان.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.